Krav för att bli handledare

För att bli en certifierad handledare för övningskörning behöver du uppfylla vissa krav. Det första är att du måste ha ett giltigt körkort från Sverige eller ett annat EES-land.

Detta innebär att du inte behöver vara svensk medborgare för att bli handledare, men du måste ha en giltig licens för att köra i landet där du befinner dig. Det är också viktigt att notera att du inte kan bli handledare om du har en prövotid på ditt körkort.

Det andra kravet är att du ska ha haft behörighet för det fordonsslag som ni ska övningsköra med under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren.

Med andra ord, om du vill bli handledare för någon som ska övningsköra personbil (B-körkort), måste du ha haft ett B-körkort i minst fem av de senaste tio åren. Detta krav säkerställer att man har tillräcklig erfarenhet av att köra det fordon den nya föraren ska övningsköra med.

Det tredje kravet är att du måste få godkänt din ansökan om att bli handledare som skickas in till Transportstyrelsen EFTER utbildningen, de bestämmer om du är godkänd som handledare. Detta test är utformat för att säkerställa att du har kunskaperna och förmågorna som krävs för att vara en bra handledare.

Därutöver måste du även ansöka om att bli certifierad handledare genom att fylla i en ansökningsblankett hos Transportstyrelsen och skicka in den.

Du kommer att behöva uppge dina personuppgifter, körkorts- och övningskörningsinformation samt intyg från en trafikskola som intygar att du har genomgått handledarutbildning och har tillräckliga kunskaper och erfarenheter för att bli en certifierad handledare.

Vad innehåller utbildningen?

Introduktionsutbildningen är en oumbärlig del av körkortsutbildningen och under dessa timmar ges ovärderlig information som hjälper eleverna att förbereda sig på bästa sätt för sin körkortsutbildning.

Under utbildningen, som varar minst tre timmar, kommer eleverna att få lära sig om de olika målen och innehållet i körkortsutbildningen. De kommer även att få en introduktion till de regler som gäller för övningskörning.

Höjdpunkter under utbildningen

Genom att delta i denna utbildning sätter eleven sig själv upp för en lyckad körkarriär och får möjligheten att lära sig om viktiga faktorer som påverkar trafiksäkerheten och miljön.

Hur mycket kostar en Handledarkurs?

Om du är intresserad av att ta en handledarkurs för att kunna handleda blivande bilförare, kan du ta kursen hos oss på Kullens.

Hos oss kostar kursen 650kr som ordinarie pris. Detta test är obligatoriskt för att bli en handledare så att man ska kunna övningsköra privat.

Vi på företaget strävar alltid efter att erbjuda högkvalitativa tjänster till ett överkomligt pris för kunderna. Vi är engagerade i att ge dig all information du behöver om våra produkter och tjänster, så att du alltid kan känna dig säker och trygg när du väljer oss som din utbildare.

Måste jag gå kursen samtidigt som min handledare?

Det är vanligt att undra om man måste gå samma introduktionsutbildning som sin handledare. Svaret är att det är samma utbildning, men att det inte är nödvändigt att delta vid samma tillfälle.

En handledare behöver bara gå utbildningen en gång, även om hen har flera elever under perioden. Detta är en utbildning som registreras hos Trafikverket som gäller i fem år från utförandet, för både handledare och elever.

För att delta i utbildningen behöver eleven vara minst 15 år och 9 månader gammal. Vi här för att svara på alla dina frågor angående utbildningen och handledarskapet.