Publicerat 11 juli 2024
När gick vi över till högertrafik? När kom det första stoppljuset? Har vi alltid haft samma trafikskyltar?
Trafikregler har genom åren spelat en avgörande roll för att skapa en säkrare och mer effektiv vägtrafik. I Sverige har flera viktiga milstolpar format vårt nuvarande trafiksystem. Här är en kronologisk översikt över några av de mest betydelsefulla förändringarna:
År 1907 markerade början på Sveriges officiella trafikregler. Dessa regler syftade till att organisera och kontrollera den växande trafiken av hästkärror och de första motorfordonen.
1923 blev det obligatoriskt att inneha körkort för att köra bil. Detta steg togs för att säkerställa att alla bilförare hade nödvändiga kunskaper och färdigheter för att köra säkert.
Två år senare, 1925, installerades de första trafikljusen i Stockholm. Dessa stoppljus bidrog till att förbättra trafiksäkerheten och effektiviteten i stadens mest trafikerade korsningar.
1930 infördes hastighetsbegränsningar i tätorter, vilket minskade antalet trafikolyckor och skapade en säkrare miljö för både fotgängare och fordon.
Standardiseringen av trafikskyltar 1934 gjorde det lättare för förare att förstå och följa trafikregler över hela landet, vilket bidrog till ökad säkerhet på vägarna.
1951 kom Vägtrafikförordningen, som sammanställde och organiserade alla trafikregler i ett enhetligt regelverk. Detta gjorde det enklare för både myndigheter och trafikanter att tillämpa och följa reglerna.
Se körkortspriser
Klicka härDen 3:e september 1967 inför Sverige högertrafik. Innan dess körde vi på vänster sida, men fler och fler länder ändrade. Den 10:e maj 1963 tog Sveriges riksdag beslutet om att gå över till högertrafik och fyra år senare skedde ändringen.
Den kanske största, eller i varje fall mest kända ändringen inom svenska trafikregler är övergången från vänstertrafik till att åka på höger sida av vägen den 3:e september 1967. Förberedelserna och de tillfälliga trafikreglerna den 2 september var omfattande. Specifika platser som Kungsgatan i Stockholm och Skånegatan i Göteborg var centrala i kampanjen och det gjordes stora förändringar i vägmärken och fordonsfunktioner.
Den främsta anledningen var att de flesta närliggande länder redan bytt till högertrafik. Norge bytte samtidigt som Sverige och Island ett år senare, 1968. Finland har haft högertrafik sedan 1858 och Tyskland har haft högertrafik sedan 1922.
Att byta till högertrafik skulle alltså göra det lättare att åka mellan länderna.
I Europa är det endast Storbritannien, Irland, Cypern och Malta som har vänstertrafik.
Stora delar av södra Afrika, bland annat Indien, Pakistan och Bangladesh har vänstertrafik, samt stora delar av Sydostasien. Detta till stor del på grund av Storbritanniens koloniala imperium. Även om det inte längre existerar använder många länder somvar del av det fortfarande vänstertrafik.
Högertrafik är dock betydligt vanligare. 72% av världens länder använder högertrafik.
Se körkortspriser
Klicka härDen främsta invändningen var att det skulle kosta en massa pengar att byta sida.
Sverige har en av världens strängaste gränser för promille vid bilkörning på 0,2 promille. Tvärtom så har Malta, Storbritannien den högsta gränsen på 0,8 promille.
Flera städer, inklusive Stockholm och London, har infört trängselskatter för att minska trafikträngsel och föroreningar i stadskärnorna. Detta har lett till förbättrad luftkvalitet och minskad trafik.
Historian om vägmärken Gångfartsområde, gågata och cykelgataVi använder tekniker som cookies för att lagra och/eller få tillgång till enhetsinformation. Detta gör vi för att förbättra surfupplevelsen och visa (icke-) personanpassade annonser. Genom att ge ditt samtycke till dessa tekniker tillåter du oss att behandla data såsom surfvanor eller unika ID på denna webbplats. Att inte ge samtycke eller att återkalla samtycke kan negativt påverka vissa funktioner och egenskaper.