Publicerat 19 juni 2023
Däcken är en viktig komponent i din bil som kräver regelbunden tillsyn och underhåll. När det gäller mönsterdjup är det viktigt att veta vad som är lagstadgat för både sommar- och vinterdäck. (Detta inlägg gäller lätta fordon och personbilar med max totalvikt på 3,5 ton)
Sommardäck är konstruerade för optimal prestanda i torrt, varmt och vått väglag. Det lagstadgade kravet på minsta mönsterdjup för sommardäck är 1,6 mm över minst 75% av däcket.
Vi rekommenderar dock att du byter ut däcken när mönsterdjupet är runt 2 mm för att säkerställa optimal prestanda och säkerhet.
Med rätt underhåll, t.ex. regelbundna kontroller av slitage och däcktryck, kan du se till att du får ut mesta möjliga av dina sommardäck och samtidigt hålla dig och dina passagerare säkra på vägen.
Vinterdäck är konstruerade för optimal prestanda i snöiga och isiga förhållanden. Det lagstadgade kravet på mönsterdjup på vinterdäck är minst 3 mm över hela däcket.
Vi rekommenderar att du byter ut däcken när mönsterdjupet är 4 mm för bästa prestanda och säkerhet. Korrekt underhåll, som att regelbundet kontrollera däckens slitage, är viktigt för att säkerställa att dina vinterdäck fungerar optimalt under vinterförhållanden.
Att hålla dina däck i gott skick och med rätt mönsterdjup är avgörande för din säkerhet på vägen. Däck med otillräckligt mönsterdjup kan påverka bilens förmåga att stanna snabbt, särskilt på våta eller hala vägar.
Våta vägar kan också orsaka vattenplaning, en farlig situation där bilen glider okontrollerat. Vattenplaning hanterar nya däck med djupt mönsterdjup bättre än slitna.
Genom att bibehålla rätt mönsterdjup på dina däck kan du minska risken för olyckor och hålla dig och dina passagerare säkra.
För att mäta mönsterdjupet på sommardäck kan man ta en tumstock och placera lodrätt i däckets mönster och se hur högt kanten mäter (minst 1,6 mm). Vi rekommenderar att mäta på ett par olika punkter på varje däck för att säkerställa att det slits jämnt. Slits det ojämnt så kan det behövas tömmas/fyllas på med luft.
För vinterdäck kan man använda samma metod men här är det minst 3 mm som gäller för att de ska vara godkänt!
Däckets slitbana slits ut beroende på hur långt du kör. Vanligtvis börjar slitbanan på däcket att slitas ned när du har kört 3 000 mil till 5 000. Det finns dock flera faktorer som kan orsaka för tidigt däckslitage, t.ex. för lågt/högt lufttryck, överbelastning eller körning på grova vägar.
Därför är det viktigt att hålla däcktrycket på den rekommenderade nivån och undvika att köra i ojämn terräng för att säkerställa att däckets slitbana håller längre.
Väderförhållanden, särskilt extrema temperaturer, kan påskynda slitaget på däcket. Till exempel kan höga temperaturer få däcket att expandera, vilket leder till mer kontakt med vägytan, vilket ökar slitaget.
Körning på vintervägar som är fyllda med potthål och isiga kan också innebära att däcket utsätts för överdriven belastning, vilket leder till att däckets slitbana slits ut snabbare än vanligt.
Dina körvanor spelar också en viktig roll när det gäller att avgöra när däckets slitbana slits ut. Kraftiga accelerationer, plötsliga stopp och tvära svängar kan leda till att däcket slits ut snabbare.
Om du ofta transporterar tunga laster kan du dessutom behöva byta ut däcken oftare än någon som kör med mindre laster.
Med tiden försämras gummit på däcket naturligt, vilket leder till att däckets slitbana slits ut snabbare. Även om du inte kör ofta är ett däck som är mer än sex år gammalt mer känsligt för slitage.
Därför är det viktigt att hålla koll på däckets ålder och byta till nya däck vid behov.
Däckets kvalitet påverkar också när slitbanan på däcket slits ut. Högkvalitativa däck tenderar att hålla längre och ha en längre livslängd än undermåliga däck.
Att investera i högkvalitativa däck som är konstruerade för att klara extrema förhållanden kan därför bidra till att förlänga livslängden på däckets slitbana.
Det är rekommenderat att som längst använda samma däck i max 6år om man byter tidigare. Den totala livslängden för däck är dock ca 10år från tillverknings tillfälle.
När det gäller sommardäck undrar många förare hur länge de kan förvänta sig att de ska hålla.
Det finns inget entydigt svar på den frågan eftersom det i slutändan beror på körvanor och förhållanden, men det finns några allmänna riktlinjer att hålla i minnet. Sommardäck är normalt konstruerade för att hålla mellan 3 000 och 5 000 mil.
Faktorer som alltför höga hastigheter, aggressiv körning och exponering för extrema väderförhållanden kan dock påverka däckens livslängd avsevärt.
Det är också viktigt att regelbundet inspektera däcken för slitage och överväga att byta ut dem om de visar tecken på skador eller om mönsterdjupet har minskat avsevärt.
Vinterdäck, är konstruerade för att ge bättre grepp i minusgrader, snö och is. Dessa däck har ett mer aggressivt mönster och är tillverkade av material som förblir flexibla i låga temperaturer.
Generellt kan vinterdäck hålla i upp till sex år, men det rekommenderas starkt att de byts ut efter fyra års användning pga att de torkar ut och slits hårt av allt grus och salt.
Regelbunden inspektion och underhåll kan också bidra till att förlänga vinterdäckens livslängd och säkerställa att de ger optimal säkerhet och prestanda under tuffa vinterförhållanden.
1 April till 30 November är det lagligt att nyttja sommardäck om det INTE råder vinterväglag. Det är ok att köra med dubbfria vinterdäck under denna period.
1 December till 31 Mars ska man ha vinterdäck. har man släpvagn så ska den ha likvärdiga eller bättre däck än fordonet som drar.
Kör ecodriving och minska bränsleförbrukningen Övningskörning med handledareVi använder tekniker som cookies för att lagra och/eller få tillgång till enhetsinformation. Detta gör vi för att förbättra surfupplevelsen och visa (icke-) personanpassade annonser. Genom att ge ditt samtycke till dessa tekniker tillåter du oss att behandla data såsom surfvanor eller unika ID på denna webbplats. Att inte ge samtycke eller att återkalla samtycke kan negativt påverka vissa funktioner och egenskaper.